Psychologia sportu

Tamara Pielas
jak trenować
W praktyce

Jak trenować, by odnieść sukces? 10 zasad

W sporcie często mówi, że się grasz, jak trenujesz. Oznacza to, w zależności od pracy, jaką wykonasz na treningu, takie efekty otrzymasz w meczu. Często jednak zawodnikom brakuje świadomości, jak trening przekłada się na dyspozycję startową. Jak zatem trenować, by osiągnąć sukces i w najważniejszym momencie pokazać pełnię swoich możliwości? 

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jak trenować, by osiągnąć sukces.

Trening a mecz

To, co robisz na treningu, będziesz wykonywać w czasie meczów. Nie ma tutaj większej filozofii. Trening to czas, kiedy tworzysz fundamenty pod fizyczne, taktyczne, mentalne i techniczne nawyki oraz umiejętności, które będziesz wykorzystywać podczas zawodów.

I tutaj pojawia się haczyk. W zależności od jakości treningów będziesz wzmacniać dobre lub złe nawyki. Jeśli odpowiednio podchodzisz do treningu, to właśnie te poprawnie wykonywane ćwiczenia wrócą do Ciebie podczas rywalizacji w zawodach. Ale jeśli nie przykładasz się do trenowania, to te wykonane na pół gwizdka także pojawią się podczas głównej imprezy. Mówiąc krótko – utrzymywanie wysokiej jakości treningów skutkuje optymalnym przygotowaniem do zawodów.

Jak zatem trenować, by być spokojnym o wyniki i podchodzić do rywalizacji z dużą pewnością siebie. W budowaniu właściwego podejścia do procesu treningowego pomoże Ci poniższe 10 zasad.

Jak trenować, by odnieść sukces?

1. Optymalna forma nie jest osiągana w dniu zawodów, ale podczas dni, tygodni i miesięcy przed startem

Są sportowcy, którzy uważają, że można optymalnie przygotować się do startu na krótko przed nim, np. kilka godzin czy dzień wcześniej. Nic bardziej mylnego. Budowa sportowej dyspozycji rozpoczyna się na długo przed pierwszym gwizdkiem. Jeśli przeznaczysz czas i siły, by podczas treningów rozwijać umiejętności ze wszystkich wymienionych wcześniej zakresów, to nie tylko odpowiednie je wytrenujesz, ale także wzmocni się Twoje przekonanie, że potrafisz je dobrze wykorzystać. A jak już pewnie wiesz, to pewność siebie pozwala wierzyć, że podołasz nawet najtrudniejszym wyzwaniom.

2. Trenuj, tak jak startujesz

Gdyby zadać zawodnikom i trenerom pytanie, czy należy trenować, tak jak się startuje, czy startować tak jak się trenuje, to większość z nich za prawidłową uznałaby pierwszą opcję. Druga jest praktycznie niemożliwa. Podczas zawodów liczy się wynik, nie ma szans na kolejne powtórzenie tak jak na treningu. Zdarza się, że sportowcy dają z siebie 60-70% na treningach, a następnie oczekują 100% na zawodach. Niestety różnica między dyspozycją treningową a meczową jest zbyt duża, by tak łatwo móc ją przeskoczyć.

Zasada trenuj tak jak startujesz oznacza, że podczas treningu powinieneś osiągać podobny poziom koncentracji, motywacji, wysiłku itd. jak podczas docelowej rywalizacji. To oczywiście idealny stan, ale nawet 90% dane z siebie podczas treningu pozwoli wyzwolić 100% na zawodach.

3. Przygotowanie to podstawa wszystkich, fizycznych, technicznych, taktycznych i mentalnych zdolności

Nie ma tutaj żadnej magii. By zdobyć nową umiejętność trzeba ją wiele razy powtórzyć.  Powtórzenia mają miejsce właśnie podczas treningów. Nie istnieje droga na skróty. W procesie uczenia można wyróżnić 3 elementy: wiedzę o tym, co i jak należy zrobić i co ja wykonuję niepoprawnie; kontrolę własnego wykonania oraz ciągłe powtarzanie nowej umiejętności. Trenując w ten sposób zdobędziesz pewność, że to, co wytrenowałeś uda Ci się powtórzyć w meczu.

4. Weź odpowiedzialność za każdy element swojego treningu

Chodzi tutaj o 4 składowe przygotowania sportowca: taktyczną, techniczną, motoryczną i psychologiczną. Świadomość tego, w jaki sposób oddziałują one na Twoje wykonanie oraz w jak najlepiej je rozwijać pozwoli Ci optymalnie przygotować się do zawodów. To, jak rozwijasz swoje umiejętności w każdym z tych aspektów zależy tylko od Ciebie i od pracy, jaką przeznaczysz na jej rozwój.

5. Trening to ciężki kawałek chleba

Pewnie już dobrze o tym wiesz. Żeby dojść do optymalnej dyspozycji trzeba włożyć wiele wysiłku w trening. Oznacza to żmudne godziny spędzone na powtarzaniu ćwiczeń, bez jakiegokolwiek elementu rozrywki. Jeśli jednak pozwolisz, by negatywne aspekty przyćmiły długofalowe cele, to Twoja motywacja spadnie, a optymalne forma znacząco się oddali.

6. Cierpliwość i wytrwałość są niezbędne do osiągnięcia optymalnej formy

Zdobywanie umiejętności wymaga czasu, w którym wiele razy będziesz doświadczać wzlotów i upadków. Może zdarzyć się, że będziesz zirytowany, sfrustrowany i gotowy rzucić wszystko. Jeśli nie uda Ci się przezwyciężyć negatywnych emocji, to nie uda Ci się także osiągnąć optymalnej formy. To właśnie cierpliwość i wytrwałość pozwalają trenować mimo zniechęcenia. Przypominaj sobie często o celu, jaki sobie założyłeś. Odpowiednio skonstruowany pozwoli utrzymać motywację do dalszej pracy, nawet mimo przeciwności.

Zobacz też:  12 cech mistrzów olimpijskich, które pomogą Ci odnieść sukces

7. Optymalne przygotowanie wymaga jasnego celu, optymalnej koncentracji i optymalnej intensywności

Przymiotnik optymalny możesz podczas treningu odmieniać przez wszystkie przypadki. By odpowiednio przepracować proces treningowy miej przed sobą jasny cel, który wyznacza kierunek Twojemu działaniu. Jednak nie wystarczy po prostu go mieć, to na nim musisz koncentrować się podczas treningów. Pamiętaj, by zadbać o odpowiednią intensywność treningu i regenerację po jego zakończeniu.

8. Konsekwentne treningi prowadzą do konsekwentnej gry

Konsekwencja to cecha, która często decyduje o tym, kto jest najlepszy. To ona pozwala Ci kontynuować to, co zacząłeś i wytrwać w swoich postanowieniach. Dotyczy ona nie tylko tego, co dzieje się na treningu, ale także poza nim, np. diety czy stylu życia. Tutaj także warto mieć w pamięci swoje cele. Przypominanie sobie po co to właściwe robię pozwala odzyskać motywację w trudnych chwilach.

9. Porażka to nieodłączny element sportu

To stwierdzenie na pewno słyszałeś już wiele razy. Ale mimo to nie traci na aktualności. Musisz być przygotowany na porażkę i mieć strategie, by sobie z nią poradzić. Możesz np. przeanalizować jej przyczyny i spróbować wyciągnąć wniosków. Porażka zawsze pokazuje Ci nad czym jeszcze trzeba pracować.

10. Jeszcze raz, jeszcze dłużej, jeszcze więcej

Nie tylko Ty marzysz o zwycięstwach. Twoi rywale także. Oni także ciężko pracują, by dobrze przygotować się do decydujących rozgrywek. Co zatem możesz zrobić, by zyskać nad nimi przewagę? Coś więcej, np. więcej powtórzeń, więcej czasu na ćwiczenia wykonywane z większą dokładnością. Pamiętaj jednak o tym, by nie przesadzić w drugą stronę, bo to może doprowadzić do przetrenowania. Próbuj wykonać coś więcej niż to, co robisz zazwyczaj.

Jeśli odpowiesz sobie na pytanie, jak trenować będzie Ci znacznie wypracować optymalną sportową formę. Jeśli dobrze przygotujesz się do zawodów, będziesz czuł się dobrze i pewnie. A to sprawi, że do kolejnych wyzwań będziesz podchodził z przekonaniem, że dasz sobie radę.

Źródło:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-power-prime/201610/ten-laws-prime-training-athletes

Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak najlepiej trenować? A może masz inne pytanie dotyczące psychologii sportu? Napisz na [email protected] lub wypełnij formularz kontaktowy, a wspólnie zastanowimy się, co można zrobić.

 

Formularz kontaktowy
6 + 2 =

Zarządzanie polityką prywatności

Cookies

Pliki cookies są niezbędne, by strona działała prawidłowo.

Cookies

Google Analitics

Cookies GA pozwalają na zbieranie danych analitycznych i statystycznych.

Google Analitics

Disqus

Na blogu wykorzystywany jest zewnętrzny system do komentowania Disqus.

Cookies

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?