Psychoterapia dla sportowców

Coraz częściej zaczynamy mówić w sporcie o zdrowiu psychicznym, nie tylko o samym treningu mentalnym. To dwie, różniące się od siebie metody. Obydwie mogą być wartościowe dla sportowca.

Jeśli zastanawiasz się nad tym, jakiego rodzaju pomocy potrzebujesz i w sumie sam/a już nie wiesz, to… nic dziwnego! Rozróżnienie tego może przyprawić o ból głowy.

Psychologia sportu i trening mentalny skupiają się na optymalizacji wyników i wykorzystują techniki, które mają poprawić konkretne umiejętności mentalne. Jeśli więc widzisz, że Twoja trudność ogranicza się tylko do sportu i dotyczy konkretnej umiejętności (np. zarządzania koncentracją, radzenia sobie ze stresem okołostartowym) wybierz psychologię sportu. Więcej o niej przeczytasz tutaj.

Możesz doświadczać jednak szeroko pojętych problemów ze zdrowiem psychicznym, które wpływają także na Twoje działania w sporcie. Jeśli sport jest jednym z obszarów życia, w którym masz podobne trudności, wybierz psychoterapię.

Szukając pomocy i próbując zrozumieć, co się z Tobą dzieje, być może trafiłeś/trafiłaś na opis diagnoz – np. depresja, zaburzenia lękowe, PTSD, traumy, zaburzenia odżywania, niska samoocena, wypalenie czy uzależnienie. Te obszary warto skonsultować z psychoterapeutą.

Nadal nie wiesz, co wybrać? To nic, trudno samemu przyjrzeć się własnym przeżyciom. Podczas pierwszych konsultacji będziemy mogli określić, jaką forma pomocy może być najbardziej pomocna.

Psychoterapia to metoda pracy, która pomaga sportowcom:

  • podczas depresji, obniżonego samopoczucia, wahań nastrojów;
  • gdy doświadczają ataków paniki, towarzyszy im ogólne poczucie, niepokoju, napięcia, a konkretne sytuacje, a nawet pomyślenie o nich, wywołuje silny lęk;
  • kiedy ich relacja z jedzeniem staje się problematyczna, przy anoreksji, bulimii czy innych zaburzeniach odżywania;
  • gdy mają za sobą trudne doświadczenia związane z kontuzjami czy wypadkami, a te sprawiają, że trudno wrócić z powrotem do rywalizacji; gdy doświadczają zespołu stresu pourazowego (PTSD);
  • uzależnionym – zarówno od alkoholu, narkotyków, hazardu, ale także np. ćwiczeń fizycznych;
  • jeśli doświadczają niskiego poczucia własnej wartości, niezależnie od tego jakie wyniki osiągają;
  • którzy czują się wypaleni, nie mają sił zmagać się ze sportową rzeczywistością;
  • którzy nagle musieli zakończyć karierę, np. z powodu kontuzji, ale także wtedy gdy wychodzenie ze sportu było zaplanowane, ale nadal jest źródłem cierpienia;
  • gdy odczuwają duże trudności w relacjach z innymi, np. trenerami czy zawodnikami oraz kiedy starają się wrócić do równowagi po trudnych relacjach;
  • w pracy nad perfekcjonizmem, który z jednej strony z całą mocą pcha do kolejnych osiągnięć, ale z drugiej sprawia, że nigdy nie jest się wystarczająco dobrym;
  • gdy czują, że znaleźli się w błędnym kole myśli, emocji i zachowań, a sposoby radzenia sobie przynoszą tylko krótkotrwałą ulgę;
  • podczas nadmiernego zamartwiania i zmagania się z poczuciem winy.

Nawet jeśli nie znalazłeś/znalazłaś tutaj opisu, który trafnie określa to, co przeżywasz, opisz to w wiadomości – dobierzemy najlepszą metodę pracy.

Tak. W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się wieści dotyczące wyzwań zdrowia psychicznego, z którymi zmagają się sportowcy – depresja, ataki paniki, zaburzenia odżywania, perfekcjonizm. To tylko początek listy. Jednak tego typu trudności potrafią wpływać na każdą dziedzinę życia, także na sport. Praca nad nimi będzie więc przyczyniać się do poprawy osiągnięć sportowych.

Możesz się obawiać, że psychoterapeuta powie, że masz rzucić sport. Nic bardziej mylnego. W trakcie pracy koncentrujemy się na tym, co jest dla Ciebie ważne. Jeśli bycie w sporcie jest trudne, możemy pracować nad tym, jak podchodzić do tego trudnego.

Czy czasem sportowcy decydują się odejść? Tak, ale to ich decyzja, która może wynikać z większego rozumienia siebie. Ale nikt nie zmusi Cię do odejścia. Psychoterapia ma pomóc Ci budować życie warte przeżycia – to Ty najlepiej wiesz, jak chcesz je przeżyć.

Psychoterapeutycznie pracuję tylko z osobami powyżej 16 roku życia.

Spotkania odbywają na żywo w Krakowie (ul. Halicka 10/11) lub online (Skype lub WhatsApp). Sesja trwa 50 minut i jej koszt to 170 zł.

W celu ustalenia terminu skorzystaj z formularza kontaktowego.

Jestem w trakcie 4-letniego szkolenia psychoterapeutycznego w szkole Behawioralnie.pl. Prowadzę psychoterapię w oparciu o nurty 3.fali terapii poznawczo-behawioralnych, głównie ACT (terapia akceptacji i zaangażowania) (więcej o ACT przeczytasz tutaj) i FAP (psychoterapia oparta na analizie funkcjonalnej – koncentruje się głównie na relacji między osobami i pozwala przyglądać się problematycznym i pomocnym zachowaniom). Pracuję pod stałą superwizją.

Poza szkoleniem psychoterapeutycznym, jestem psychologiem i certyfikowanym psychologiem sportu PTP II klasy.

Więcej o mnie możesz przeczytać tutaj

Psychoterapia dla sportowców
8 + 6 =