Przyjaźń – niezależnie od wieku wszyscy chcemy mieć przyjaciół. Kogoś, do kogo zwrócimy się w trudnych chwilach. Na kogo zawsze będziemy mogli liczyć. Kogoś, kto zawsze będzie po naszej stronie. Niektóre nawiązane w dzieciństwie przyjaźnie trwają wiele lat, inne rozmywają się wraz z zmianami, jakie zachodzą w naszym życiu. Jednak przyjaźń nie jest tak ważna w żadnym innym momencie jak podczas bycia nastolatkiem.
Z tego wpisu dowiesz się:
- czy sport pomaga nieśmiałym dzieciom w nawiązywaniu relacji,
- jakie korzyści daje bycie częścią grupy i posiadanie przyjaciół.
Przyjaciele ważniejsi niż wyniki?
Nam, dorosłym, może się wydawać, że to wyniki są najważniejsze dla młodych sportowców. Pokazując takie nastawienie możemy niechcący zabić naturalną wewnętrzną motywację do trenowania. Bo jednym z ważniejszych powodów, dla których dzieci uczęszczają na treningi jest właśnie możliwość spotkania się z przyjaciółmi.
Dla dzieci jedną z najważniejszych zalet uprawiania sportu jest spędzanie czasu z przyjaciółmi i nawiązywanie nowych znajomości. Współdzielenie doświadczenia ciężkiej pracy i rywalizacji to jedno z najfajniejszych dziecięcych doświadczeń.
Więcej o tym, dlaczego dzieci uprawiają sport przeczytasz tutaj
Sport receptą dla nieśmiałych?
Wiek dorastania charakteryzuje się m.in tym, że opinia osób dorosłych zaczyna tracić na znaczeniu. Najważniejsze jest to, co myślą rówieśnicy. To z nimi nastolatki spędzają najwięcej czasu. Ciężko jest przejść przez okres dojrzewania bez wsparcia przyjaciół. Niestety nie wszyscy młodzi łatwo nawiązują kontakty, a zbudowanie grupy przyjaciół może być dla nastolatka ogromnym wyzwaniem.
W takim przypadku pomocne może być właśnie uczęszczanie na treningi. Choć początkowe zajęcia mogą być trudne dla nieśmiałego nastolatka to sport stwarza otoczenie, w którym nawiązywanie kontaktów staje się łatwiejsze.
Dlaczego? Po pierwsze – zawsze jest o czym porozmawiać. Nastolatek nie musi się długo zastanawiać o co zagadać, bo zawsze można porozmawiać o treningu czy zawodach. Albo ponarzekać na to, jakie ciężkie ćwiczenia wymyśla trener Takie „small talki” są bardzo ważne, bo pomagają przełamać początkowe lody i nawiązać relacje. Nastolatki chodzące na ten sam trening prawie zawsze znajdą jakiś temat do rozmów. To pierwszy krok do nawiązania głębszej relacji.
Trening sportowy jako trening umiejętności społecznych
Bycie w grupie daje dzieciom szansę na trenowanie „bycia” wśród innych. Między członkami jednego zespołu czy grupy treningowej tworzy się wyjątkowa więź. W końcu obowiązuje ich ten sam zestaw reguł, a w wielu przypadkach to zaufanie między członkami zespołu będzie decydowało o końcowym sukcesie.
Wspólne treningi (nawet w przypadku sportów indywidualnych) to środowisko, w którym dzieci i młodzież mogą uczyć się interakcji społecznych – słuchania, nawiązywania i podtrzymywania relacji, asertywności. Dzięki takiej praktyce łatwiej będzie im odnajdywać się w różnych miejscach.
Przyjaciele – dodatkowa motywacja
Posiadanie przyjaciół w zespole ma także motywującą moc. To właśnie w parze, trójce czy zespole zawodnicy wzajemnie mobilizują się do działania. Czasem to właśnie świadomość, że ktoś czeka na nas na treningu może przeważyć szalę, gdy tak strasznie nie chce nam się na niego iść. W grupie bliskich łatwiej jest poradzić sobie z presją czy dużymi obciążeniami treningowymi.
Dlaczego bycie częścią grupy jest tak ważne dla dzieci i nastolatków?
Więzi i relacje, które tworzymy z innymi to jeden z najważniejszych rodzajów zasobów – czyli wszystkiego, co czyni nas silniejszymi i odporniejszymi w obliczu wyzwań. Korzyści z bycia członkiem grupy jest wiele i odnoszą się one do ważnych życiowych umiejętności. Grupa przyjaciół:
- wspiera w realizacji celów – członkowie mogą się wzajemnie motywować i dopingować, a dzięki częściej odnoszą sukcesy;
- wspiera emocjonalne – do kogo zwracamy się, gdy jest nam przykro? Właśnie do przyjaciół. U nich szukamy wsparcia i porady, co robić dalej.
- pomaga więcej osiągać – bo razem możemy więcej zdziałać niż w pojedynkę.
- daje większy dostęp do informacji – każdy z nas jest ekspertem w czym innym. Pracując razem, możemy zebrać informacje od różnych osób, z których każda jest specjalistą w czymś innym. Wspólnie mamy dużo więcej informacji i możemy działać lepiej i skuteczniej.
Warto pamiętać, że relacje nawiązywane przez dziecko w trakcie uprawiania sportu mają wpływ na jego funkcjonowanie psychiczne. Dzieci akceptowane w grupie deklarują wyższą samoocenę, większe zadowolenie z uprawiania sportu, a prawdopodobieństwo, że będą unikać udziału w rywalizacji jest mniejsze.
Źródła:
Hayes,L., Ciarrochi, J. (2019). Trudny czas dojrzewania. Jak pomóc nastolatkom radzić sobie z emocjami, osiagać cele i budować więzi, stosując terapię akceptacji i zaangażowania oraz psychologię pozytywną. Sopot: Wydawnictwo GWP.
Czujesz, że ten temat Cię dotyczy? Umów się na sesję?
Psychologia sportu