Pewność siebie dziecka – jak ją rozwijać?

Pewność siebie dziecka – jak ją rozwijać?

W poprzednich dwóch wpisach opowiedziałam Ci, czym jest pewność siebie i przedstawiłam 3 proste sposoby jej ćwiczenia. Pewność siebie dziecka to kolejny aspekt, który warto omówić. Sukces rodzi sukces, a pewne siebie dziecka to pewny siebie dorosły. Jeśli zatem jesteś rodzicem lub trenerem i zależy Ci, by Twoje dzieci lub Twoi zawodnicy wyrośli na odważnych dorosłych, to ten wpis jest szczególnie dla Ciebie.

Z tego wpisu dowiesz:

  • jak tworzy się pewność siebie dziecka,
  • jakie są 2 sposoby budowania pewności siebie dziecka z perspektywy rodzica i trenera.

Skąd bierze się pewność siebie dziecka?

Dwa najważniejsze źródła pewności siebie to osiągnięcia i tzw. doświadczenia zastępcze.

Nic tak nie buduje pewności siebie dziecka jak osiąganie sukcesów. Kiedy dziecko z powodzeniem wykonuje jakąś czynność, rodzi się w nim zaufanie do samego siebie, do własnych umiejętności. Pojawia się przekonanie, że następnym razem także podoła zadaniu. Dlatego tak ważne jest, by naukę nowych umiejętności organizować w szereg zadań o rosnącym stopniu trudności. Realizowanie ich zapewnia stopniowy postęp i stałe doświadczenia sukcesów. Np. młoda gimnastyczka ucząc się skomplikowanego układu zacznie od jego prostych elementów, by stopniowo zwiększać poziom ich zaawansowania i ostatecznie opanować całość.

Drugim, ważnym źródłem pewności siebie dziecka są doświadczenia zastępcze. Polegają one na przyglądaniu się cudzym działaniom. Podczas obserwacji u dziecka powinno pojawić się stwierdzenie, że skoro obserwowana osoba umie to zrobić, to ono także. Aby doświadczenia zastępcze zadziały osoba, której dziecko się przygląda musi prezentować podobny poziom umiejętności  i zdolności. Oznacza to, że wspomniana wyżej młoda gimnastyczka dużo więcej wyciągnie z obserwacji starszej o rok koleżanki wykonującej podobny układ, niż z oglądania występu mistrzyni olimpijskiej.

Jak rozwijać pewność siebie dziecka?

Dzienniczek treningowy

Rodzicu

Prowadź ze swoim dzieckiem dzienniczek sukcesów. Może on dotyczyć wybranych sytuacji np. treningu czy zajęć w szkole, ale równie dobrze może koncentrować się na wydarzeniach z całego dnia. Codziennie wieczorem wspólnie z dzieckiem zastanówcie się, co udało mu się dzisiaj osiągnąć. Z czego jest najbardziej dumny? Dzięki temu Twojemu dziecku łatwiej będzie dostrzec własne osiągnięcia, a świadomość odnoszenia ciągłych sukcesów będzie budowała pewność siebie i przekonanie o własnej skuteczności. Nie będzie bało się wyzwań, bo pomoże mu świadomość, że wcześniej wiele rzeczy udało mu się osiągnąć.

Trenerze

Razem ze swoimi zawodnikami prowadźcie dziennik treningowy. Po każdym treningu zawodnicy powinni zapisywać, co dzisiaj im się udało. Możecie dodawać także cele na kolejne jednostki treningowe, by jednocześnie budować pewność siebie oraz motywację do dalszej pracy.

W obydwu przypadkach musicie pamiętać o systematyczności.

Stworzenie sytuacji do odnoszenia sukcesów

Nic tak dobrze nie wpływa na pewność siebie, jak doświadczanie sukcesu. Każda, dobrze wykonana czynność to mały kamyczek do ogródka zwanego pewnością siebie. Skąd Ty, dorosły, wiesz w czym jesteś dobry? Prawdopodobnie kilkukrotnie, z powodzeniem wykonałeś takie zadanie. Np. skąd wiesz, że potrafisz dobrze i poprawnie pisać? Musiałeś wcześniej napisać kilka tekstów, które spodobały się Twoim czytelnikom. A to stwarza podstawę do przekonania, że dobrze piszesz. To wcześniejsze doświadczenia pozwalają Ci wnioskować, że przy kolejnej próbie także sobie poradzisz.

Codzienność daje nam wiele sytuacji, które wymagają zmierzenia się z wyzwaniami. Aby wypracować przekonanie, że potrafię poradzić sobie nawet trudnym wyzwaniem, potrzebna jest praktyka. My, dorośli, jesteśmy w stanie wpływać na otoczenie w takim stopniu, by stworzyć dzieciom sytuację do odnoszenia sukcesów. Nawet jeśli będzie to sytuacja zaprojektowana przez nas, to dla prawidłowego rozwoju dziecka nadal będzie miała ogromne znaczenie.

Rodzicu

Zaangażuj swoje dziecko do pomocy. Dzieci często chcą towarzyszyć rodzicom przy „dorosłych” zadaniach. Np. dziewczynka może chcieć pomagać mamie w pieczeniu ciastek, a chłopiec za wszelką cenę chce uczestniczyć w malowaniu ścian (albo odwrotnie, charakter czynności nie ma tu znaczenia, ważne co Twoje dziecko chce robić). Jeśli dziecko wyraża chęć pomocy w domowych obowiązkach, daj mu takie zadanie, które będzie wymagało wysiłku, ale z dużym prawdopodobieństwem dziecku uda się je wykonać. A po zakończeniu zadania doceń je! Pochwal, powiedz, że bez jego pomocy na pewno, by się nie udało. Pokażesz wtedy dziecku, że jego pomoc jest dla Ciebie ważna. Sam najlepiej wiesz, z czym Twoje dziecko sobie radzi, a co sprawia mu problemy. Wykorzystaj tę wiedzę do stworzenia dziecku sytuacji, pozwalających na odnoszenie sukcesów.

Wypada wspomnieć tutaj o dyskusji, czy należy dawać dziecku wygrywać w różnego rodzaju grach i zabawach.  Warto, ale z umiarem. Tak samo, jak dziecko musi nauczyć się pewności siebie, tak samo musi nauczyć się radzić sobie z porażkami. Gdy widzisz, że Twoje dziecko wkłada ogromny wysiłek w grę, pozwól mu wygrać.

Trenerze

Pewność siebie dziecka bardzo łatwo rozwijać na treningu. Gdy zaczynasz trenować ze swoimi podopiecznymi nowe zagranie czy umiejętność, zaczynaj od najprostszych elementów, od małych kroczków. Każdy taki mały kroczek powinien być okazją dla dziecka do odniesienia sukcesu. Pamiętaj, by chwalić swoich zawodników za wykonaną pracę, tak by widzieli, że doceniasz ich wysiłek. W przypadku sportów drużynowych musisz mieć na uwadze to, by wszyscy zawodnicy mieli taką samą szansę odniesienia sukcesu.

Jeśli to możliwe, stwórz sytuację rywalizacji, w której Twoi zawodnicy będą mieli okazję odnieść zwycięstwo. Na przykład poproś trochę starszych zawodników, by zmierzyli się z Twoimi podopiecznymi i zwyczajnie „dali im fory” (może to być trudne, bo w końcu kto lubi przegrywać, ale warto spróbować). Pamiętaj jednak, że różnice między poziomem zawodników w takim wypadku nie mogą być zbyt duże. Najlepiej sprawdzą się tutaj zawodnicy starsi np. o rok od Twojej drużyny. Zbyt duża różnica poziomów między jednym a drugim zespołem sprawi, że młodsi mogą domyśleć się, co było Twoim zamiarem.

Czujesz, że ten temat Cię dotyczy? Umów się na sesję ?