Psychologia sportu

Tamara Pielas
postanowienia noworoczne, jak zrobić postanowienia noworoczne, jak wytrwać w postanowieniach noworocznych
W praktyce

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Już za chwilę Nowy Rok przyniesie nam zdwojoną dawkę motywacji do zmian. Przy takiej okazji tysiące ludzi, niezależnie od tego czy są sportowcami czy nie, robi postanowienia noworoczne, z którymi… różnie bywa. Jak przygotować postanowienia noworoczne, by je zrealizować?

Z tego wpisu dowiesz się:

  • dlaczego robimy postanowienia noworoczne,
  • czy postanowienia noworoczne mają sens,
  • jak stworzyć postanowienia noworoczne,
  • jak wytrwać w postanowieniach noworocznych.

Dlaczego robimy postanowienia noworoczne?

Początek to zawsze dobry moment na stawianie celów. Gdy coś się zaczyna, najprościej jest postawić przed sobą nowe zadania. Od lat niezmiennie kusi rozpoczęcie nowego, lepszego rozdziału w życiu, w którym spełnimy to, co zawsze chcieliśmy/powinniśmy zrobić – dieta, siłownia, dodatkowe ćwiczenia, więcej czasu dla rodziny, a może trening psychologiczny? Ile osób, tyle możliwych postanowień.  Bardzo ważne jest dla nas dobre zdanie o samym sobie. Potrzebujemy wiedzieć, że choć może trochę brakuje nam do ideału, to w jakimś stopniu spełniamy swojej wewnętrzne standardy.  Zawsze jest jednak coś, co można poprawić, więc chętnie tworzymy nowe postanowienia. Być może pamiętamy też czas, gdy z powodzeniem realizowaliśmy jakieś założenia i czuliśmy się z tym naprawdę dobrze. To uczucie satysfakcji jest tak nagradzające, że chcielibyśmy odczuwać je tak często, jak to możliwe. W niektórych przypadkach nagrodą może być także uznanie pochodzące od znajomych, rodziny lub ludzi z Twojego otoczenia. Zwłaszcza, gdy wprowadzamy w życie zachowania uznawane przez nich za odpowiednie. Dużo zależy od wartości, jakimi się kierujemy i czy postanowione cele pozwalają wcielić te wartości w życie.  Nie możemy także zapominać o powszechnej chęci zmiany czegoś na lepsze.

Czy postanowienia noworoczne mają sens?

Wiele osób zastanawia się, czy warto tworzyć postanowienia noworoczne. Zdecydowanie tak! W końcu to one pozwalają nam wypracować zdrowe nawyki i zadbać o wiele aspektów życia. Jednak porażki w realizacji postanowień mogą powodować frustrację i niechęć do ich stawiania.  Może klucz do sukcesu tkwi w tym, że nowe cele nie zostały odpowiednio określone?

Jak zrobić postanowienia noworoczne?

To tutaj tkwi klucz do sukcesu. Odpowiednie przygotowanie celów sprawia, że znacznie łatwiej jest je zrealizować. Jak zatem stworzyć i zrealizować postanowienia noworoczne? Psycholog zaproponowałby kierowanie się zasadą SMART. Oznacza ona, że cel powinien być:

  • S – specyficzny, czyli konkretny i dokładnie sprecyzowany;
  • M- mierzalny, czyli posiadać określony sposób, który pozwoli zmierzyć postępy;
  • A – ambitny,  czyli wykraczający poza nasze obecne zdolności, ale jednocześnie możliwy do osiągnięcia;
  • R – realny, taki, który jest możliwy do osiągnięcia,
  • T – terminowy, czyli jego realizacja powinna być określona w czasie.

Po więcej informacji odsyłam do wcześniejszego posta dotyczącego tego, jak tworzyć i realizować cele metodą SMART.

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Dlaczego łamiemy noworoczne postanowienia? Po pierwsze, bardzo często tworzymy zbyt ogólne postawienia np.: będę się zdrowo odżywiać, więcej ćwiczyć itd. Tylko, co oznacza zdrowo albo więcej? Pewnie dla każdego coś innego. Dlatego tak ważna jest konkretność celu – o ile więcej i co oznacza dla mnie zdrowo. Im więcej czasu poświęcimy na dopracowanie swoich postanowień według zasady SMART, tym większe szanse, że uda nam się je zrealizować. Warto mieć także plan B, w razie gdyby z jakiś powodów niemożliwe było podstawowego postanowienia. Przykładowo: jeśli zakładasz, że codziennie wykonasz serię ćwiczeń X, Y i Z, to planem B może być wykonanie jednego z nich lub skróconej serii każdego z nich. Chodzi tutaj o to, by nie pojawiło się przekonanie, że nie udało Ci się wykonać zadania. Nawet jeśli niemożliwa jest jego realizacja w głównej wersji, to warto zrobić coś, co pozwoli zachować ciągłość działania. Przecież nadal realizujesz swój cel! Nawet jeśli w mniejszym zakresie, to nie dałeś się złamać, a to kolejny sukces. Jedno odpuszczenie może także szybko doprowadzić do kolejnych.

Podziel swoje postanowienia

Cele warto podzielić na długo, średnio i krótkotrwałe, przy czym powinny one z siebie wynikać. Najważniejsze są cele długoterminowe, które dzielą na kroki pośrednie (średniotrwałe) i małe kroki (krótkotrwałe). Dzięki temu możliwe jest ciągłe śledzenie swoich celów i, co ważne, postępów w ich realizacji. Nic tak nie napędza do działania jak widoczne sukcesy. Spełnianie poszczególnych małych kroków pozwala na ciągłe doświadczania zwycięstwa, a tym samym budowanie dalszej motywacji do działania.

Zobacz też:  Dlaczego wytrwałość jest ważna, czyli motywacja to nie wszystko

Chciałbyś tworzyć cele sportowe, tak by z sukcesem je realizować? A może nie wiesz, jak przejść od planu do działania. Napisz na [email protected] albo wypełnij formularz kontaktowy, a zastanowimy, czy możemy nad tym pracować.

Formularz kontaktowy
8 + 0 =

Zarządzanie polityką prywatności

Cookies

Pliki cookies są niezbędne, by strona działała prawidłowo.

Cookies

Google Analitics

Cookies GA pozwalają na zbieranie danych analitycznych i statystycznych.

Google Analitics

Disqus

Na blogu wykorzystywany jest zewnętrzny system do komentowania Disqus.

Cookies

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?