Psychologia sportu

Tamara Pielas
święta sportowca, sport, święta bożego narodzenia
W praktyce

Sportowcu, zrób sobie prezent na Święta!

Wszechobecna gorączka coraz dobitniej przypomina o zbliżających się świętach Bożego Narodzenia. Dla większości ludzi to czas odpoczynku, spotkań z rodziną i beztroski. Są jednak i tacy, w tym sportowcy, dla których Święta nie oznaczają długiego wolnego. Jak maksymalnie wykorzystać Święta, wiedząc że za chwilę kolejny trening lub zawody?

Z tego wpisu dowiesz się:

  • o czym sportowiec powinien pamiętać w święta,
  • dlaczego warto na chwilę zapomnieć o sporcie,
  • w jaki sposób podejść do świątecznych potraw.

Wielu sportowców, zwłaszcza tych rywalizujących na najwyższym poziomie, spędza Święta poza domem  albo wpada tam dosłownie na chwilę. Profesjonalne uprawiania sportu łączy się z wysokimi wymaganiami i nic nie możesz na to poradzić. To coś, co znajduje się poza Twoją kontrolą. Dlatego nie warto poświęcać temu zbyt wiele uwagi i marnować energię na roztrząsanie tego, czego zmienić nie można.

Ale jest coś, co można zrobić – wykorzystać maksymalnie cały świąteczny czas jaki masz, niezależnie czy to tylko jeden wieczór, dwa dni czy tygodniowe ferie.

Zadbaj o regenerację i odpoczynek

Sport to nie praca, z której wychodzisz po 8 godzinach, wracasz do domu i zapominasz o wszystkim, co z nią związane. Sportowcem jest się 24h/dobę i czasem naprawdę trudno znaleźć momenty, w których sport nie zaprząta Twoich myśli. A to naprawdę potrzebne! Czasem wszyscy potrzebujemy się po prostu oderwać od codzienności, co więcej zapomnieć o niej! Dokładnie tak – zapomnieć.  Podczas Świąt spróbuj na chwilę odciąć od sportowego świata. Da Ci to szansę zatęsknić za swoją dyscypliną i po przerwie wrócić do pracy ze zdwojoną siłą. Gdy ciągle całą swoją aktywność podporządkowujesz treningowi i startom łatwo o zmęczenie materiału. Taka chwila wytchnienia to dodatkowa motywacja i okazja do odpoczynku zarówno dla ciała, jak i głowy.  Pozwala nabrać dystansu do tego, co się dzieje i popatrzeć w przyszłość bardziej optymistycznie. Nie ma nic złego w tym, że na moment zapomnisz o treningach i rywalizacji. Może wyjść Ci to tylko na dobre, bo nawet największa pasja może być czasami męcząca.

Taka chwila zapomnienia przyda Ci się zwłaszcza, gdy na co dzień dużo wysiłków wkładasz w przestrzeganie rytmu treningowego. Samo podążanie za planem wymaga od wiele samokontroli, dlatego tak ważne jest byś znalazł czas na odpoczynek.

Poświęć uwagę i czas swojej rodzinie

Sportowy styl życia sprawia, że często jesteś poza domem i omija Cię wiele rodzinnych uroczystości? Czas to nadrobić! Jeśli zdecydujesz się odpocząć od sportu, to ten czas możesz poświęcić rodzinie, przyjaciołom czy znajomym. To także pozwoli odpocząć głowie i naładuje akumulatory na nowy rok!

Ciesz się małymi rzeczami

Masz swoje ulubione świąteczne tradycje?  Czy jest coś co uwielbiałeś robić jako dziecko? Ubieranie choinki, pieczenie pierniczków, a może wspólne śpiewanie kolęd? Powtórz to! Przypomnij sobie, co cieszyło Cię podczas Świąt i przygotowań do nich. Im więcej czasu im poświęcisz, tym lepiej będziesz się czuł, a Twój odpoczynek będzie bardziej efektywny.

Nie wszystko musi być idealnie

Wiele osób chce, żeby Boże Narodzenie było perfekcyjne. Wszystko powinno iść zgodnie z planem i zostać dopięte na ostatni guzik. Tylko, czy na pewno to jest w czasie Świąt najważniejsze? Co według Ciebie sprawia, że świąteczna atmosfera jest tak wyjątkowa? Skup się właśnie na tym. Jeśli uważasz, że atmosferę tworzą ludzie, to pojawi się ona, nawet gdy na białym obrusie pojawi się plama po barszczu.

Zobacz też:  12 cech mistrzów olimpijskich, które pomogą Ci odnieść sukces

Dieta w Święta?

Wiele osób, nie tylko sportowców, zastanawia się co począć ze swoją dietą w podczas Świąt. Nie oszukujmy się, że nasze tradycyjne potrawy mają wiele wspólnego ze zdrową żywnością i byciem fit 🙂 W tym wypadku wszystko zależy od tego, jakie masz zalecenia. Jeśli współpracujesz z dietetykiem, to koniecznie poproś go o radę. Natomiast z psychologicznego punktu widzenia, całkowita rezygnacja ze świątecznych smakołyków może być złą decyzją. Dlaczego? Po pierwsze, przez cały będzie Ci towarzyszyć poczucie, że coś tracisz. Po drugie, ciągle będziesz musiał powstrzymywanie się od jedzenia, co szybko skończy się zmęczeniem i niezadowoleniem. Po trzecie, w zależności od Twojej silnej woli, może zdarzyć się, że jednak skusisz się kawałek makowca albo piernika mimo że zarzekałeś się, że nie spróbujesz. Taka sytuacja może powodować wyrzuty sumienia. Nie oznacza to, że musisz sobie opychać się do granic możliwości. Wręcz przeciwnie, ustal takie zasady – np. niewielkie porcje dań, które na co dzień wykluczasz z diety – dzięki którym będziesz czuł, że nie łamiesz diety, ale też niczego sobie nie odmawiasz. Możesz także przygotować albo zaproponować przyrządzenie zdrowszych wersji tradycyjnych świątecznych potraw.

W Święta najważniejszy jest odpoczynek. To czas, w którym możesz naładować akumulatory na kolejne wyzwania. Zapomnienie o sporcie, na kilka godzin czy dni, to nic złego! Wręcz przeciwnie – to okazja do oczyszczenia głowy i zadbania o odpoczynek i regenerację zarówno ciała, jak i głowy. I do tego Cię właśnie zachęcam.

Wesołych Świąt! 🎁🎅🎄

Masz pytanie dotyczące psychologii sportu? Napisz do mnie na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego, a wspólnie zastanowimy się, co można zrobić.

 

Formularz kontaktowy
4 + 0 =

Zarządzanie polityką prywatności

Cookies

Pliki cookies są niezbędne, by strona działała prawidłowo.

Cookies

Google Analitics

Cookies GA pozwalają na zbieranie danych analitycznych i statystycznych.

Google Analitics

Disqus

Na blogu wykorzystywany jest zewnętrzny system do komentowania Disqus.

Cookies

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?